De Vlindermuts

ButterflyVerder doen aan het Sophie’s Universe haakwerk ging echt niet.  Het is te intensief tellen en opletten en met die griep ging me dat echt niet af.

Ik wilde al een tijdje een muts voor Inthe maken, de muts die ze nu heeft is eigenlijk te groot.
Ik kwam op het patroon van “Olivia’s butterfly” uit.

Helaas was het garen dat ik voor de kleur had gekozen niet het juiste garen voor de muts.
Ik heb het erop gewaagd om ze toch te maken.  Ik heb een paar keer uitgehaald en eigenlijk is ze bovenaan nog een beetje ruim.  Maar ik ben redelijk tevreden, zeker aangezien ik het patroon al doende heb aangepast om het zo goed mogelijk op Inthe haar smalle hoofdje te doen passen.

Ik haakte met de knalroze Bravo van Schachenmayr op haaknaald 6. Ik heb de vermeerderingen in toer 5 weggelaten (want met die dikke bravo die ik heb gebruikt werd hij echt mega-groot) en een aantal toeren minder.
Als afwerking nog 2 blinkende ‘oogjes’ opgeplakt, het toverde héél even een glimlach op het gezicht van mijn nog zieke meisje.

De volgende die ik ga maken zal wel in het juiste garen zijn, dan zal het iets minder puzzelen zijn.

Voor diegenen die hem ook willen proberen je vindt het originele patroon hier: http://vallieskids.blogspot.be/2009/06/olivias-butterfly.html

Ik heb hier ook even de Nederlandse vertaling hier gezet.:

Dit is een gemakkelijke muts en je kan hem ook snel maken. Hij kan gemakkelijk worden aangepast door rijen bij te maken of weg te laten. Ik gebruikte een 6 mm. haaknaald en middel garen.  We werken in het rond.
T1) Maak een ketting van drie lossen, 11 stokjes in de derde steek vanaf de naald.  Halve vaste in het eerste stokje (nu en voor elk van de volgende toeren).
T2) Haak 2 lossen (Telt niet als stokje in geen enkel van de volgende toeren) 2 stokjes in elke steek van de toer.  Halve vaste in de bovenkant van het eerste stokje van de toer. 
T3) Haak 2 lossen *2 stokjes in de eerste steek, 1 stokje in de volgende steek * herhaal vanaf * voor de volledige toer. Halve vaste in de bovenste steek van het eerste stokje.  
T4) Haak 2 lossen, *2 stokjes in de eerste steek, stokje in de twee volgende steken, Herhaal vanaf * voor de volledige toer. Halve vaste in de bovenste steek van het eerste stokje. 
T5) Haak 2 lossen, *2 stokjes in de eerste steek, stokje in de volgende 3 steken*, Herhaal vanaf * voor de volledige toer. 
Halve vaste in de bovenste steek van het eerste stokje. 
T6) Haak 2 lossen, stokje in dezelfde steek en in elke steek van de toer.
Halve vaste in de bovenste steek van het eerste stokje. 
T7 en T8) Herhaal ronde 6
T9) Haak 2 lossen, stokje in dezelfde steek, stokje in de volgende 21 steken, 10 lossen, sla 9 steken over, stokje in de volgende steek en en alle volgende steken van de toer. Halve vaste in de bovenste steek van het eerste stokje. 
T10) Haak 2 lossen, stokje in dezelfde steek en in de volgende 21 steken, 10 lossen, sla de 10 lossen over, stokje in alle steken van deze toer. Halve vaste in de bovenste steek van het eerste stokje. 
T11 en T12) Herhaal T10
T13) Haak 1 losse, vaste in dezelfde steek en in de 21 volgende steken, 5 lossen, vaste over alle 10 lossen kettingen van de vorige toeren in het 5de stokje van T8, vaste in elk van de volgende steken, afhechten. 
Geef een reactie

