En dan komt de juf naar je toe.

fristiWarre blijft twee keer per week eten op school.  Hij vindt dat leuk en Inthe gaat dan naar de onthaalmoeder, dus dan hebben Leni en ik twee ‘bonding time’ dagjes per week.
Gisteren ging ik mijn grote held halen, ik was één van de laatste mama’s die binnen kwamen.  Dus hij stond er nog met een paar andere kindjes en meteen kwam de juf naar me toe…

“Oh ooooooh 😉 ”

“Zeg, als Warre blijft eten, mag hij dan ook eens een bonnetje om te drinken? (Hij krijgt water mee in een drinkflesje)  De meeste andere kindjes krijgen dat en hij zou dat ook wel eens willen.”

*Zucht*

Dat doet dus wel wat als ze dat zeggen.
Het is niet dat ik hem geen bonnetje wil gunnen, het ook niet dat het zo duur is dat ik het te duur vind.
Het is gewoon zo dat de school ongezonde dranken aanbiedt in de eetzaal en ik al weet welke hij gaat kiezen.
“Fristi” – Of ten minste het iets goedkopere, maar nog steeds mega ongezond, bomvol suiker zittend alternatief.

En daar sta je dan.
Ik wil niet dat hij het enige kindje is “dat geen bonnetje krijgt, maar water uit een flesje meebrengt”.
Maar de school verplicht me ergens wel om die keuze te maken.
Waarom niet enkel water en melk en ja, als het dan echt moet fruitsap?  Waarom chocomelk en fristi?
Ik ben zo blij dat de school een “gezonde” school wil zijn; chocolade mag niet, geen snoepjes meegeven.
Enkel fruit en droge koeken.  Ze doen een fruitdag, een wieltjesdag, …
Als je dan toch een gezonde school wil zijn, stel mij dan als ouder niet voor die keuze… zorg er gewoon voor dat er enkel gezonde drankjes te kiezen zijn.

En ik hoor je al denken: “Ach, die twee keer per week, dat kan toch geen kwaad.”
Maar vorig jaar heb ik nog eens iets over gezond eten aan de hand gehad met het MST.
Dus jawel, ik vind die twee keer per week wel kwaad kunnen voor hem.  Als we dan in het weekend eens iets gaan uit eten, zal ik het hem dan moeten verbieden?

Soms toch moeilijk hoor, dat opvoeden.

Geef een reactie

