En de stakingsdag zal wel weer een succes zijn zeker?!

Vandaag de nationale staking hier in België…
Ik zag het Nolimpark helemaal dicht gezet, geraakte dus niet bij de onthaalmoeder om Inthe af te zetten.
Ik ben omgereden, geen zin in de discussie.

Overal kom ik kleine zelfstandigen tegen die wel werken, de krantenwinkel, de kapper, …

Straks noemen ze deze dag op het nieuws natuurlijk weer “een groot succes”.

Toch moet mij even iets van het hart, het is niet veroordelend bedoeld.  Staken is een recht, daar ga ik mee akkoord…

Maar ik wil toch even een paar verhaaltjes delen die ik de laatste dagen heb gehoord.

* De juf die 10 jaar geleden als Chinese vrijwilliger werd aangeduid omdat niemand de vakbondsman van de school wilde zijn moet vandaag staken.  Zij moet namelijk de papierhandel vandaag invullen.  Bij het gesprek schemert door dat ze toch niet helemaal achter de staking staat, maar ze kan niet anders… Eigenlijk heeft ze dus geen vrije keuze.

* Een deel ‘stakers’ zullen niet verder dan het lokale café geraken.  Wil je staken, betogen?  Ok, jas aan, de kou en en eventueel naar Brussel.  Maar staken omdat je minder centen krijgt volgens de propaganda en dan zoveel centen opzuipen?  Daar ontgaat me de logica.

* Een deel ‘stakers’, zeker hier in de grensgemeenten hoorde ik zowaar juichen: “Hoera, een extra dagje vrij!  Shoppen in Nederland.”   Allemaal gezellig en leuk, maar dat is volgens mij toch ook niet de bedoeling?

* Een ander deel ‘stakers’ in het onderwijs gaat niet naar de school.  Niet omdat ze achter de staking staan, niet omdat ze willen betogen, maar omdat ze gewoon niet het werk willen opvangen dat hun collega’s achterlaten.

Straks noemen ze die staking hier dus vast weer een groot succes.  En een deel van die stakers/betogers zal ook echt wel aan de piketten staan en denken dat ze er goed aan gedaan hebben.

Maar er is een groot aantal “nep-stakers”.

Ergens zit er dus iets grondig fout.

Hier in de grensgemeente wonen ook veel Nederlanders.
Weet je dat ze daar de pensioenleeftijd en de pensioenbijdrage hebben verhoogd en de pensioenuitkering hebben verlaagd?
Daar kraait geen haan – daar doet de regering dat gewoon en iedereen werkt daar naarstig verder!
Gisteren in de lokale zelfstandige supermarkt vroeg iemand: “Zijn jullie open morgen?”
“Kleine zelfstandige – goede baas – natuurlijk …”
Zegt een Nederlander achter me: “Ik begrijp dat staken hier niet hoor, snappen jullie dan niet dat jullie dat zelf allemaal terug moeten betalen, de schade aan jullie economie?”

Ik moest het even kwijt.
Als mama met loopbaanonderbreking, die voluit profiteert van de sociale voordelen hier in België in het onderwijs kan ik mijn ei namelijk niet kwijt in de discussies op het werk… Steek het daar maar op.

Geef een reactie

