Spiderman muts voor Warre

spiderbeanieAndere projecten moeten even wachten, want het is echt wel kouder aan het worden nu en ik had Warre een muts beloofd!
Met de CAL en alle andere dingen die ik nog wil maken heb ik het best druk!
Maar deze week was ik snel klaar met de CAL en kon ik dus even wat anders doen!

Warre koos de spiderman muts van het gratis patroon van Jennifer Pollock dat ik vond via pinterest.
Op de blog Little things blogged vond ik dan de aanpassing om er een spiderman van te maken.

Het web lijkt bovenop de muts te liggen en is eigenlijk niet voor beginners en echt ik haak nog niet zo heel lang.  Amigurumi is helemaal niet moeilijk door al die vasten en wat meerderen en minderen.  Door de CAL heb ik al veel bijgeleerd en tja, Warre wilde zo graag deze.  Dus heb ik me er toch maar aan gewaagd.

Er zitten een paar foutjes in en ik had hem liever iets groter gezien, maar dat komt wel.

Voor de Nederlandstaligen die het Engels patroon niet kunnen lezen zet ik dat even hier.  Maar voor tips en tricks en stap voor stap foto’s zou ik echt gaan kijken op de twee blogposts die ik hierboven vermeld.

Benodigdheden:
2 kleuren garen.  Ik gebruikte Katia wol voor naald 4-6 en haaknaald 5.
Ik nam rood voor de achtergrondkleur (AK) en zwart voor het web (WK).
Schaar

Alle toeren aan elkaar zetten met een halve vaste in de eerste steek!

Maak een magische ring of haak 4 lossen en maak aan elkaar in de losse die het verst van de haak zit.

T1: (In de kleur van het web = WK): 1 losse, 10 halve vasten in de ring.
T2: (In de achtergrondkleur = AK): 1 losse, 2halve vasten in de achterste lus van elke halve vaste van de vorige toer.
T3: (AK): 1 losse, *1 halve vaste, 2 halve vasten in de volgende steek*, herhaal vanaf * tot je helemaal rond bent geweest.

T4: (WK): 1 losse, *3 halve vasten, 1 dubbel stokje in de voorste lus van tour 1* Maak de dubbele stokjes niet te vast! Herhaal vanaf * tot je rond bent geweest.

T5: (AK): 1 losse, werk deze toer weer in de achterste lussen van de vorige toer.  *3 halve vasten, 2 halve vaste in de volgende steek* herhaal vanaf * tot je rond bent geweest.

T6: (AK): 1 losse, *4 halve stokjes, 2 halve stokjes in de volgende steek*, herhaal vanaf * tot je helemaal rond bent geweest.
T7: (WK): 1 losse, *5 halve stokjes, 1 dubbel stokje in de voorste lus van toer 4, sla 1 steek over* herhaal vanaf * tot je rond bent geweest.

T8: (AK): 1 losse, halve stokjes in de achterste lussen tot je helemaal rond bent geweest.
T9: (AK): 1 losse, halve stokjes tot je helemaal rond bent geweest.
T10: (WK): 1 losse, * 5 halve stokjes, 1 dubbel stokje in de voorste lus van rij 7, sla 1 steek over*, herhaal vanaf * tot je rond bent geweest.

T11: (AK): 1 losse, halve stokjes in de achterste lussen tot je helemaal rond bent geweest.
T12: (AK): 1 losse, halve stokjes tot je rond bent geweest.
T13: (WK): 1 losse, *1 dubbel stokje in de voorste lus van rij 10, sla 1 steek over, 1 half stokje in de volgende 5 steken*, herhaal vanaf * tot je rond bent geweest.

T14: (AK): 1 losse, halve vasten in de achterste lussen tot je rond bent geweest.
T15: (AK): 1 losse, halve stokjes tot je rond bent geweest.
T16: (WK): 1 losse, half stokje, *dubbel stokje in de voorste lus van rij 13, sla 1 steek over, 1 half stokje in de volgende 5 steken* herhaal vanaf * 9 keer, dubbel stokje in de voorste lus van rij 13, sla 1 steek over, 1 half stokje in de volgende 4 steken.

T17: (AK):  1 losse, halve vasten in de achterste lussen tot je rond bent geweest.
T18: (AK): 1 losse, halve stokjes tot je rond bent geweest.
T19: (WK): 1 losse, 1 half stokje in de eerste 2 steken, *dubbel stokje in de voorste lus van toer 17, sla één steek over, 1 half stokje in de volgende 5 steken*, herhaal vanaf * 9 keer, dubbel stokje in de voorste lus van toer 17, sla 1 steek over, 1 half stokje in de volgende 3 steken.

T20: (AK): 1 losse, halve vasten in de achterste lussen tot je rond bent geweest.
T21: (AK): 1 losse, halve stokjes tot je rond bent geweest.
T22: (WK): 1 losse, half stokje in de eerste drie steken, *dubbel stokje in de voorste lus van T20, sla 1 steek over, 1 half stokje in de volgende 5 steken* herhaal 9 keer, dubbel stokje in de voorste lus van T20, sla 1 steek over, 1 half stokje in de volgende 2 steken.

T23: (WK): ga met halve vaste tot aan het eerste dubbele stokje van de vorige toer. *(half stokje, stokje, half stokje) in de volgende steek, halve vaste in de volgende 5 steken* herhaal vanaf * tot je rond bent geweest.

Afhechten en eindjes inweven.

Mijn zoontje is 4, maar de muts is, zoals je ziet op de foto, al best nipt.  Ik ga hem dus nog eens overdoen met een grotere haak.

Veel succes!

Geef een reactie

