Colsjaal voor Cynthia

colsjaal
Colsjaal. Gemakkelijk patroontje!

Ik had deze wol al een tijdje liggen.

Het is viltwol, Hele mooi wit, bruin, grijs en het zat in een pakketje samen 6 bolletjes.
Ik wist wel dat ik er niet het lelijke ding mee ging maken waarvan er een beschrijving bij zat, zo’n oud-bollig ding zeg!

Vandaag mochten we naar een verjaardagsfeestje van Cynthia.  Gisteren was ik me dus aan het bedenken wat ik haar dan cadeau zou kunnen doen en toen ben ik nog aan een colsjaal begonnen.

Met deze wol die geschikt was voor haaknaald 8-9 dacht ik dat het me wel zou lukken om hem op tijd af te krijgen.
Ik nam de draad dubbel en heb met haaknaald 10 gewerkt.

Dat gaat echt bijzonder snel!  Op een paar uurtjes was hij helemaal afgehaakt.  Dan heb ik nog leuke knoopjes gezocht en die er voor de sier opgezet.
De colsjaal moet gewoon over je hoofd als je hem aandoet, de knoopjes zijn dus gewoon om het ‘af’ te maken.

Dit is echt een super gemakkelijk projectje om zelf te maken, ook voor beginnende haaksters.
De enige steken zijn lossen en stokjes en keren op het einde van de toer deed ik met één losse.

Super simpel en gratis patroontje van een colsjaal:

Zet een aantal lossen op tot je 85 cm lengte hebt.  Best rek je al eens aan de lossen ketting.  Ik heb eens voorgehad dat ik dat niet had gedaan en dat ik dus teveel lossen had opgezet.  Dan valt de colsjaal niet mooi!

T1: Maak in elke losse een stokje.  Maak 1 keer losse.
T2-11: Maak in elk stokje van de vorige toer een stokje in de achterste lus.  Maak 1 keer losse.
T12: Maak in elk stokje van de vorige toer een stokje in de achterste lus.  Hecht af

De breedte moet ongeveer 25 cm. zijn.  Als dat niet zo is kan je een toer minder of meer doen tot het wel klopt.
Dit hangt natuurlijk af van het garen en de haaknaald.
Werk de draadjes weg.
Zet de sjaal vast aan elkaar.
Versier met één grote knoop of met 3 middelgrote knopen of met 5 kleinere knoopjes die passen van tint, maar toch wat afsteken.

Geef een reactie

