Diversiteit

Net zat Warre te puzzelen.
Het is een kleine houten puzzel met een Chineesje, een eskimo, een blanke, een Afrikaantje en een indiaantje.

“Ohhh, die is bloot” zei hij over het Afrikaantje.
“Nee, daar is het gewoon warm en die draagt dus alleen een broekje en mensen in Afrika hebben vaak ook gewoon geen kleren.”

Dat deed me denken aan een voorval een paar weken geleden, op Warre zijn eerste voetbaltraining.
Er was ook een jong gezin daar met een donkere huidskleur.
Ik had Leni bij en zij hun jongste, nog een beetje jonger dan Leni, schat ik.

Toen de training gedaan was ging Leni met papa mee in de maxi-cosi, want papa was na het werk ook nog even doorgereden om te komen kijken.
Inthe en Warre gingen met mij mee.
De auto van het gezinnetje met de donkere huidskleur stond naast onze auto geparkeerd.
Ze zette hun maxi-cosi op de grond om de andere kindjes in de auto te zetten.
Ik zet Warre in de auto en plots valt zijn oog op de baby van het gezinnetje naast ons:
“Mama, wat heb je met Leni gedaan?  Die is helemaal zwart!”.  De verontwaardiging was op zijn gezichtje te lezen. 
Ja, ik kon niet anders dan lachen.
“Schatteke, dat is Leni niet.  Dat is het baby’tje van die mensen daar.  Kijk die hebben een andere huidskleur.  Je ziet toch dat het baby’tje bij hen hoort zo.”
“Ohhhhh”
De man had de hele conversatie gehoord en lachte mee.

Niet alle mensen zien er hetzelfde uit en toch zijn alle mensen gelijk.

Geef een reactie

