Het niet willen weten.

“Wat is dat voor belachelijke zever!”  hoorde ik deze voormiddag een vaste werkneemster zeggen tegen een jobstudente in een grootwarenhuis hier in de buurt.
“Iedereen kan knippen!”.
“Ja, maar niet met die schaar, ik ben linkshandig en kan niet met een rechtshandige schaar knippen”
*Gelach* “Kom nu, zoiets belachelijk heb ik nog nooit gehoord, tssssssssss”

Daar ging ik me dus even mee moeien:
“Euhm, dat is wel degelijk zo hoor, een linkshandige kan niet met een rechtshandige schaar knippen!  Ik heb in de klas speciale scharen voor de leerlingen die linkshandig zijn.”
“Ja, kinderen”
“Euhm, nee, leerlingen tot 15 jaar ongeveer”
“Ik kan ook met mijn linkse hand knippen, ik heb dat eens gemoeten toen ik in het gips lag”
“Ja, dat kan zijn – maar niet met een rechtshandige schaar in je linkse hand.”

En tegen de jobstudente zei ik: “Het niet WILLEN weten dat er zoiets als een linkshandige schaar bestaat zegt meer over haar dan over jou, trek het je maar niet aan”.

En de mevrouw die het niet wilde weten keek me met grote ogen na.

Daar kan ik dus kapot van vallen, dat ze jonge mensen die in hun vakantie al centjes willen komen verdienen in plaats van alleen op hun lui gat te gaan liggen, al zo denigrerend behandelen.
Het is niet omdat je al jaren daar werkt dat je alles al weet en niets meer kan leren van de wereld, zoals bijvoorbeeld het bestaan van linkse scharen.

 

Geef een reactie

