Vermoeide kleuter

Warre is al een paar weken veel vermoeider dan normaal.

Hij luistert dan minder goed, zeurt, kan zijn zusje niet verdragen,…

We zijn erachter hoe het komt.

Hij zit nog uren op zijn kamertje te spelen als hij eigenlijk moet slapen en ’s morgens staat hij erg vroeg op om beneden al te gaan spelen. 
En er staat wel degelijk een veiligheidshekje, maar hij weet perfect hoe dat open moet.

De eerste keer dat ik hem ‘betrapte’ zat hij boekjes te ‘lezen’ in zijn bed.

“Warre je mag nu geen boekjes kijken in je bed, je moet nu slapen.  Morgen is er weer een dag.  Kom leg je boekjes weg en kruip onder je dekbed.  Slaap wel.”

De volgende keer dat ik hem ‘betrapte’ had hij zijn treintje in zijn bed gezet en zat hij fluisterend te spelen.
“Wat ben je nu weer aan het doen”
“Ik ben niet aan het boekjes kijken in mijn bed.”
“Nee, maar spelen in bed mag ook niet jongen, je moet slapen, morgen ben je veel te moe op school”.

Gisteren hoorde ik weer gerommel.
Deze keer ging papa naar boven.

Toen hij terug beneden kwam vroeg ik wat hij nu weer aan het doen was.

Deze keer had hij gezegd: “Ik zit niet in mijn bed te spelen” – nee inderdaad.  Hij zat er naast!

We hadden hem ook gezegd dat hij ’s morgens niet meer alleen naar onder mocht.
Zo hebben we geen idee hoe laat hij opstaat en als er iets zou gebeuren op de trap of beneden dan zouden we niet eens weten waar hij is.
Vannacht hadden we dus onze slaapkamerdeur opengelaten.  Die kijkt uit op de trap en het veiligheidshekje.
Om 5.45 werd ik wakker van een geklikt van het hekje.
“Warre, wat hadden we gezegd?  NIET alleen naar onder zonder iets te komen zeggen jongen!”
“Maar ik ben niet naar onder gegaan.” 
Ah nee, want we hadden hem betrapt voor het hem gelukt was!

Hij probeert dus echt uit en telkens in variaties op wat we al gezegd hebben wat hij niet mag.
Best slim, dat moet ik toegeven.

Dus vanavond gaan we een andere aanpak proberen.  Niet meer zeggen wat hij niet mag, maar zeggen hoe het wel moet.
Iets in de aard van: “Warre, je blijft nu in je bedje, tot je konijntjeswekker afgaat.  Je mag er alleen uit als je op het potje moet.  Als je klaar bent ga je terug in je bedje liggen”.

Ben benieuwd!

Geef een reactie

