Kleine inktvisjes ook in Mariaziekenhuis in Overpelt.

Vorig jaar was ik begonnen met amigurumi diertjes te haken, ik heb het mezelf aangeleerd. (Thank God for youtube – want uit een boekje was het niet altijd even gemakkelijk!)
Het heeft een tijdje geduurd voor ik er helemaal goed mee weg was.  Ik ben dan ook best streng voor mezelf

Sinds een paar maanden ben ik lid van de facebookgroep inktvisjes voor couveusekindjes.
Het project komt overgewaaid van Denemarken en een mevrouw uit Nederland vond het zo’n mooi initiatief om voor te vroeg geboren baby’tjes inktvisjes te haken dat ze ook mee begon te haken voor het project in Denemarken.
Ondertussen zijn ook Nederland en België aan het haken geslagen om mee te doen met dit mooie project.  Ze haken allemaal voor ziekenhuizen in Nederland en België.

Vergis je niet, het is niet moeilijk om de inktvisjes te maken.  Maar de veiligheidsvoorschriften zijn natuurlijk wel erg belangrijk.
Het gebruikte garen, de grootte, de lengte van de tentakels, … alles is in zeer strikte regeltjes vastgelegd.

Ik wilde meedoen en was pas tevreden over mijn 3de inktvisje: Iria (hierboven op de foto).
Jammer genoeg stond het ziekenhuis van het dorp waar ik woon niet op de lijst met deelnemende ziekenhuizen.

Via de facebookgroep zocht ik contact met de coördinator van het hele gebeuren in Nederland en België.  Ik moet die vrouw bewonderen, want het is echt niet simpel om zo’n grote groep in goede banen te leiden.

Ze gaf me de toestemming om contact op te nemen met het ziekenhuis.

Een paar mailtjes later had ik nog niets gehoord van het ziekenhuis, maar ik veronderstel in zo’n groot bedrijf (want dat is wat een ziekenhuis tegenwoordig is) zal zo’n algemeen mailtje wel verloren kunnen gaan.

Vorige woensdag nam ik een promo-pakje mee naar mijn gynaecologe toen ik zelf op bijna 32 weken zwanger op controle mocht komen.
In het pakje zat Iria en ook een heleboel informatie over het hoe en waarom van de inktvisjes.

Nog geen 2 dagen later had ik al bericht terug van het diensthoofd materniteit dat ze erg graag wilden instappen en dat ze dezelfde vraag ook hadden gekregen van de vereniging ‘lapjeshuis’ in Lommel.  Deze mensen maken kleine quilts voor doodgeboren kindjes.  De ouders kunnen de dekentjes meegeven in het kistje of zelf houden als herinnering.  Dat is natuurlijk ook een super mooi initiatief.
Ik nam contact op met de mevrouw die daar verantwoordelijk is om te vragen of we misschien samen konden werken.
Ze zag dat helemaal zitten en ik ga volgende week dus even bij haar op bezoek om verder af te spreken.

Elk ziekenhuis krijgt een ambassadeur toegewezen.  Deze persoon is verantwoordelijk voor de inktvisjes.  Alle visjes worden namelijk streng gecontroleerd voor ze naar de kindjes vertrekken – we nemen geen enkel risico!
Ik weet nog niet wie de ambassadeur gaat worden, ergens hoop ik wel dat ik het mag doen.
Maar wie het ook doet, de prematuurtjes die geboren worden in het Mariaziekenhuis Noord-limburg in Overpelt zullen binnenkort allemaal twee inktvisjes krijgen om mee te frullen en lekker rustig te worden.

Toch wel spannend allemaal:

Waar gaan we inzamelpunten maken?  Waar gaan we reclame maken in de lokale pers? Gaan er veel inktvisjes naar Overpelt komen?  

Meer informatie over het hele project en ook de patronen en regels kan je lezen op:
http://kleine-inktvisjes.eu/

Geef een reactie

