De fijne motoriek.

Spannend gisteren. 
Het eerste echte oudercontact van Warre! 

Papa en mama op de kleine stoeltjes bij de juf aan de kleine tafel.
Warre zit nu in de onthaalklas.  Hij is van het geboortejaar 2010, dus volgend jaar mag hij meteen naar de 2de kleuterklas om zo bij zijn leeftijdsgenootjes te komen.
Samen met de 11 anderen van zijn klasje van het jaar 2010 moet hij dus bepaalde competenties halen.

Warre is lief, sociaal, spreekt goed, heeft fantasie, leeft mee, …
Hij speelt alleen liever dan dat hij creatief bezig is… Nou ja, hij tekent niet zo graag dus.
Creatief bezig zijn is in onze ogen meer dan tekenen.  Warre kan met kabeltjes uit de tas van papa hele gekke machines bouwen met behulp van houten blokken en andere gevonden spulletjes – dat is ook creatief bezig zijn. 

Maar het grootste verschrok ik dat zijn fijne motoriek bij het hanteren van een potlood en dergelijk volgens de juf niet zo goed was.  Dat was een werkpunt, dat moet hij kunnen als hij in september naar de 2de kleuterklas gaat.
Ik kon me niet voorstellen wat hij dan verkeerd doet.  Zo lang als ik me kan herinneren tekent Warre op dezelfde manier als wij.  Hij heeft een pen of potlood altijd op de manier vast zoals wij dat doen.
Ik vraag dus: “Hoe moeten die kindjes dan een potlood vasthouden?”.  Krijg ik als antwoord: “Zoals wij hè mama.”.
Nog meer verbazing bij papa en mama – ik volgde echt niet meer zo goed.

Maar voor de rest alles ok – we moesten hem dingen aanbieden om de juiste greep aan te moedigen en ook zij zou er 3 maanden hard aan werken.

Deze morgen begint Warre spontaan te tekenen en warempel zien we voor het eerst dat hij zijn potlood verkeerd vast neemt.  In de vuistgreep.
Dat heeft hij thuis nog NOOIT gedaan…
Maar op school blijkbaar wel!

Volgens ons heeft hij dus de verkeerde greep gekopieerd van andere peutertjes in zijn klasje.  Wat wil je in een groep van 36 waarvan meer dan de helft nog maar net 2,5 jaar zijn?
Nu begrijp ik dus wat de juf had gezien en weten we ook waar we op moeten letten…

Geef een reactie

