De heropleving van de marsipulami.

Vandaag zie ik op mijn facebook overal marsipulami’s verschijnen.

Grote, kleine, zwangere, dragende springende stripfiguurtjes.

Naar aanleiding van een discussie over borstvoeding in het één programma volt tussen een kinderarts en een medewerkster van de LLL (La Leche League) kwam de marsipulami-spam op gang.
De kinderarts maakte een verspreking en vergeleek per ongeluk mama’s die borstvoeding geven met een stripfiguur in plaats van met de buideldieren (Marsupialia in het Latijn).

Wat er ook van is, mensen weten dat ik pro-bv ben.
En voor de discussie weer op gang komt: NEEN ik veroordeel mensen die kiezen voor flesjes helemaal niet.
In sommige gevallen is flessenvoeding de beste keuze, want als een baby met een ongelukkige mama zit, dan is dat zeker niet ten goede van de baby en de band tussen mama en baby.
Ik heb respect voor mama’s die alles hebben geprobeerd en het dan moeten opgeven omdat het echt niet lukt. Eerlijk, mijn borstvoedingen zijn altijd héél vlot gegaan en ik zou niet weten of ik het zou hebben volgehouden als het zoveel pijn deed of als mijn kindje niet kon/wilde drinken!

MAAR heel vaak worden de mama’s gewoon niet goed begeleid en mislukt het daarom.  Pijnlijke tepels en borsten zijn NIET normaal, dan is er iets mis en misschien met de juiste info en hulp van een lactatiedeskundige of een LLL medewerker kan het opgelost worden.

Laat ieder zijn keuze! 
Dat is zo voor de mama’s die borstvoeding geven ten opzichte van de flessenmama’s, maar ook in de omgekeerde richting.
Want dat borstvoeding gevende mama’s nog vaak naar een toilet worden verbannen om te voeden of vuil bekeken worden, dat is ook geen respect voor de keuze van die mama’s!

Ondertussen springt de marsipulami lustig verder op het internet.  Of de kinderarts in kwestie het al te zien krijgt of zelfs de link naar haar verspreking legt is nog maar de vraag, maar het is wel een grappig zicht!

http://www.een.be/programmas/volt/volt-discussie-borstvoeding-of-niet

Geef een reactie

